SME

Nové Suzuki Swift dostalo hybrid s trojvalcom, boduje spotrebou (test)

Adaptívny tempomat je štandardom.

Suzuki SwiftSuzuki Swift (Zdroj: Marek Čepa)
Suzuki Swift GLX 1,2 Dualjet 2WD 5MT - prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)16 140 / 18 390
Spotreba - výrobca / test (l)4,4 / 4,3
Objem batožinového priestoru (l)265
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)2450; 3860; 1735; 1495

V máloktorom segmente je zdražovanie a priberanie také zjavné ako v triede malých hatchbackov. Požadovaná bezpečnostná výbava či elektrifikované pohony vyhnali hore ich hmotnosť, ale aj cenu.

V obľúbenom segmente síce stále prežíva zopár modelov, ktoré si dokážu udržať prijateľnú cenu či hmotnosť pod jednu tonu, väčšinou však ide o staršie modely, ktoré sú na trhu už roky a pomáhajú si modernizáciami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O to vzácnejšie je, keď príde úplne nové auto, ktoré tieto podmienky spĺňa. A práve takým je aj najnovšia generácia obľúbeného Suzuki Swift.

SkryťVypnúť reklamu

Malý japonský hatchback prichádza s novým vzhľadom, ktorý je skôr vývojom predošlého dizajnu než nejakou výraznou revolúciou. Aj keď dostal zaujímavejšie tvary, napohľad je okamžite jasné, o aký model ide.

Netradične riešená je priznaná hrana kapoty, ktorá sa stala súčasťou dizajnu a plynule nadväzuje na bočné linky. Pod ňou sa nachádzajú zatmavené svetlá s novým svetelným podpisom v tvare písmena „L“.

Súvisiaci článok Nové Suzuki Swift prichádza, ponúkne najlepší pomer ceny a výbavy? Čítajte 

Hoci si nový Swift svieti na cestu ledkami, v smerovkách zostali klasické žiarovky. Rovnako aj zadné svetlá kombinujú na čiernom pozadí diódy a staromódne žiarovky.

Je jasné, že dizajnéri chceli urobiť Swift zaujímavejším a výraznejším bez toho, aby prišiel o svoj charakter. Novinka nemusí sedieť každému, no tento zámer im rozhodne vyšiel.

Kompaktné rozmery auta sú takmer identické s predchodcom. Na dĺžku Swift narástol iba o pár milimetrov na celkových 3860 mm, zanedbateľný je aj rozdiel vo výške. Z priestoru dokáže vyťažiť maximum vďaka kolesám posunutým do rohov karosérie.

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímavou medzigeneračnou zmenou je presun kľučky zadných dverí z C-stĺpika na dvere. Snaha imitovať trojdverovú karosériu v tomto prípade ustúpila praktickejšiemu riešeniu.

Klasický interiér mnohých poteší

Odvážnejší zovňajšok novinky možno konzervatívnejších záujemcov nepoteší, interiér však áno. Tradične usporiadaná palubná doska zostáva verná mechanickým ovládačom a fyzickým tlačidlám, hoci niektoré už pôsobia naozaj zastarane, napríklad ovládanie vyhrievaných sedadiel.

Medzi dobre tvarovanými a pohodlnými sedadlami nájdeme mechanickú ručnú brzdu či páku päťstupňovej manuálnej prevodovky. Analógové zostali dokonca aj prístroje pred vodičom, čo je dnes pri nových modeloch už celkom neobvyklé. Medzi nimi je iba malý displej, ktorý sa ovláda archaickými kolíkmi po stranách budíkov.

SkryťVypnúť reklamu

Stredový displej s uhlopriečkou 9 palcov je umiestnený vysoko a naklonený smerom k vodičovi, vďaka čomu je výborne čitateľný. Vzhľadom na cenu auta nás prekvapili aj jeho rýchle reakcie, príjemná a prehľadná grafika, ale aj podpora bezdrôtového zrkadlenia smartfónu, ktorá stále nie je štandardom ani v drahších autách.

Trochu sklamaním bola vnímaná kvalita interiéru, v ktorom by ste mäkčené povrchy hľadali zbytočne. Nájdeme tu iba tvrdé plasty, ktoré ale aspoň pôsobia pomerne odolne.

Suzuki Swift patrí k autám, ktoré s priestorom dokážu čarovať a zvnútra pôsobia väčšie, ako by sa mohlo zdať. Dokonca aj na zadné sedadlá sa pohodlne zmestia dvaja dospelí ľudia a nebude im chýbať priestor na nohy ani na hlavu. Na krajných sedadlách tiež nájdeme úchytky ISOFIX pre detské sedačky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za sedadlami zostalo ešte 265 litrov priestoru na batožinu, so sklopenými operadlami kufor narastie na 589 litrov. Štyria dospelí sa doň na týždňovú dovolenku nezbalia, na to však malé japonské auto ani nie je určené.

Súvisiaci článok Suzuki Swift vs. Toyota Yaris: Súboj japonských motokár Čítajte 

Mild-hybrid je živý a úsporný

Kompaktné rozmery a skromnejší výkon nového hybridného pohonu sú predurčené do mestskej premávky. V nižších rýchlostiach je príjemne živý, no jeho najväčšou prednosťou je nízka spotreba.

Novinka je zatiaľ dostupná s jediným pohonom, ostrejší Swift Sport, žiaľ, pre túto generáciu v pláne nie je. Ostal však aspoň mechanický pohon všetkých kolies, ktorý je v tejto triede unikátom a k predošlým generáciám prilákal mnohých zákazníkov.

Zatiaľ sme si však vyskúšali obyčajnejšiu verziu s pohonom predných kolies, ktorá je na rozdiel od štvorkolky dostupná aj s CVT automatom. Testované auto si však vystačilo s päťstupňovým manuálom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Testovaná verzia sa s hmotnosťou zmestila pod 950 kilogramov, dokonca aj model s pohonom všetkých kolies iba tesne prekračuje hranicu jednej tony. Aj vďaka tomu si ľahký Swift vystačí s úsporným atmosférickým motorom.

Pod kapotou pracuje nový 1,2-litrový trojvalec s interným označením Z12E, ktorý je zaujímavý aj nepriamym viacbodovým vstrekovaním. Motor má výkon 61 kW (83 koní) s krútiacim momentom 112 Nm. Pomáha mu štartér-generátor mild-hybridného systému s výkonom 2,3 kW (3,1 koní) s krútiacim momentom 60 Nm. Aj s ním však na stovku potrebuje Swift až 12,5 sekundy.

Ten dokáže byť aj príjemne živý, no vyžaduje si trochu viac podraďovania a práce so spojkou. Ako atmosférický motor ho totiž treba hnať do vysokých otáčok, aby zo seba dostal všetko.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S ľahkou nohou nie je problém dosiahnuť kombinovanú spotrebu 4,4 litra udávanú výrobcom, v ideálnych podmienkach sa viete dostať aj pod 4 litre. Iba na diaľnici spotreba stúpne cez päť litrov.

Súvisiaci článok Suzuki Swift Sport ostalo dobrým autom aj s hybridom Čítajte 

V týchto rýchlostiach Swiftu trochu chýba šiesty prevodový stupeň. Už pri deväťdesiatke točí na päťke približne 2300 otáčok za minútu, pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h je to už takmer 3500.

Na dobrej ceste nie je problém užiť si jazdu ani s nižším výkonom. Vďaka svojej nízkej hmotnosti a príjemne komunikatívnemu mechanickému riadeniu je opäť na mieste prirovnať malé Suzuki k motokáre.

Pekne pracuje tiež podvozok, ktorý svojím naladením trafil zlatý stred. Ľahké auto dokáže v zákrutách bez problémov skrotiť, na túto triedu však zostáva aj primerane pohodlný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Swift je štandardne dodávaný na 15-palcových diskoch, testovaná verzia bola vybavená o palec väčšími kolesami, ktoré však z komfortu neubrali. Ak nám niečo prekážalo, bola to skôr trochu vyššia úroveň hluku v kabíne.

Za zadnými kolesami sa dnes už nečakane skrývajú bubnové brzdy, pričom predchodca brzdil kotúčmi na oboch nápravách. Ich účinok na ľahké auto stačí, no nedá sa ubrániť dojmu, že tu automobilka šetrila.

Bezpečnostné normy obísť nedokáže

Naopak, veľký skok spravila bohatá výbava. Už základný model je napríklad štandardne dodávaný s adaptívnym tempomatom s udržiavaním v jazdnom pruhu. Nechýba cúvacia kamera, automatické diaľkové svetlá ani sledovanie mŕtveho uhla.

Moderné systémy však prinášajú aj moderné problémy, konkrétne nenávidený systém upozornenia na prekročenie rýchlosti. Ani konzervatívne Suzuki totiž najnovšie bezpečnostné predpisy nedokáže obísť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Pípanie či vibrovanie volantu. Aké systémy bude mať vaše nové auto? Čítajte 

Kým niektoré automobilky do svojich modelov dali jednoduchý spôsob, ako upozornenie po každom naštartovaní rýchlo a pohodlne vypnúť, v Suzuki na to nemysleli. Vypnutie upozornenia je totiž možné, len keď vozidlo stojí, a aj vtedy je zbytočne komplikované a potrebujete naň dve ruky.

Na deaktiváciu treba niekoľko sekúnd držať stlačené kolíky ovládania palubného počítača, následne sa nimi preklikať cez mätúce skratky a nájsť správnu možnosť zahrabanú hlboko v menu. Našťastie, zvuk upozornenia je pomerne tichý a nevtieravý, rozhodne by sme však uvítali jednoduchšie vypínanie systému.

Testované auto bolo v najvyššej výbave GLX, ktorá nahrádza manuálnu klimatizáciu automatickou, dokonca aj s výduchmi pre zadné sedadlá. Nechýba vyhrievanie tých predných, zatmavené sklá, ale aj krajšie obloženie interiéru.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Trochu neobvyklé je, že výbavu navonok spoznáte podľa umiestnenia smeroviek. Kým nižšie majú bočnú smerovku klasicky na blatníku, v prípade vrcholnej GLX sú smerovky zabudované do spätných zrkadiel.

Aj s vyššou cenou má čo ponúknuť

Časy, keď sa skromnejší Swift cenovo zmestil do 10-tisíc eur, sú dávno preč, najnovší model dokonca prekročil hranicu 15-tisíc. Za najlacnejší model GL zaplatíte 16 140 eur, GLX začína až na úrovni 18 390 eur a s automatom či štvorkolkou môže dokonca mierne prekročiť 20-tisíc eur. Jediným príplatkom zostáva metalíza za 450 eur.

Súvisiaci článok Suzuki Ignis s automatom je podarený zárodok mestského SUV Čítajte 

Aj keď Suzuki Swift prišlo na trh s podstatne odvážnejším dizajnom, než sme zvyknutí, pod ním zostalo stále rozumným a praktickým malým hatchbackom. Okrem zábavnej jazdy dokáže zaujať aj priestrannou kabínou a zaujímavou výbavou, spomenúť určite musíme aj peknú spotrebu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hybridný systém a moderná výbava však podstatne zdvihli cenu auta, to je však problém, ktorý sa nevyhol ani konkurencii. Suzuki Swift tak stále zostáva zaujímavým malým hatchbackom, ktorý si nás získal zábavnou jazdou, ale aj konzervatívnym prístupom.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelSuzuki Swift
VerziaGLX 1,2 Dualjet Mild Hybrid 2WD 5MT
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur)16 140 / 18 390 / 18 840
MotorBenzínový trojvalec, 1197 cm3 + 12 V mild-hybrid
Výkon kW(k) / pri otáčkach (ot. / min.)60,9 (83) / 6700
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)111,8 / 500
Typ prevodovky / počet stupňovManuálna / 5
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)12,5
Spotreba kombinovaná - výrobca / test (l/100km)4,4 / 4,3
Objem palivovej nádrže (l)37
Rozmer pneumatík185/55 R16
Pohotovostná hmotnosť (kg)919 - 949
Objem batožinového priestoru / sklopené sedadlá (l)265 / 589
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2450; 3860; 1735; 1495

Suzuki

Súvisiace témy: Kompaktné autá
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  4. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  6. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  2. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  3. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  4. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  5. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  6. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  7. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  8. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 266
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 703
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 205
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 590
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 390
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 189
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 809
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 701
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Valchár: Malý literárny traktát o prekliatom Donbase
  2. Jolana Čuláková: Medvedev ako "ne/bezpečný" aktivista a Hašek ako "ne/slávny" hokejový vzor
  3. Marianna Guzmanová: AI - dobrý sluha, ale zlý pán
  4. Nika Göthová: Ako jeleň budeš si tam chodiť – O čom to vlastne je?
  5. Simona Koršňáková: Osem typov učenia – cesta ku kvalitnejším vedomostiam
  6. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  7. Miroslav Ferkl: Fico a Masaryk
  8. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 679
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 23 496
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 13 317
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 186
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 144
  6. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 627
  7. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 898
  8. Ivan Mlynár: Očistec 4 324
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  2. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  3. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  4. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  5. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  6. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  7. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
SkryťZatvoriť reklamu